czwartek, 31 grudnia 2009

Z czym to się gra

Witam,
wypisałem się długo i namiętnie (choć i tak w moim odczuciu pobieżnie) na temat settingu / historii świata Exalted. Ale jak się w tą grę gra ? O co w niej chodzi ?
Najprościej mówiąc Exalted to system kinowy w którym gra się bohaterami. Nadnaturalnie potężnymi, takimi dla których walka samemu przeciw oddziałowi zwykłych ludzi jest czynem wykonalnym. Exalted są długowiecznymi, potężnymi istotami, które miały być przywódcami i obrońcami ludzi, wzorem dla nich. Great Curse nadała im element tragiczny.
Solarzy, władają potężną magią, która wspiera ich w każdej chwili życia. Wzmacnia ich siły życiowe, umiejętności, daje nadnaturalne możliwości.
Zupełnie osobnym tematem jest są czary i ich rzucanie - Exalted potrafią rzucać potężniejsze czary niż ci nieliczni śmiertelnicy, którzy opanowali magię.

Podręcznik podstawowy zakłada, że gra się Solarami, Solar Exalted. W kampaniach ich dotyczących przewijają się motywy ratowania Kreacji, powracających władców, budowania władzy, ale także mocne są motywy odbudowywania wiedzy i potęgi poprzez eksplorację pozostawionych artefaktów Pierwszej Ery.

Ja wybrałem jednak w mojej kampanii Dragon-Blooded jako jej bohaterów (pierwszy z dodatków jakie kupiłem był o Dragon-Blooded). Czułem, że prowadzenie  Dragon-Blooded będzie mi bardziej odpowiadać.
1. Niższy poziom mocy. Terrestial Exalted są ciągle potężni, ale nie tak jak Celestial Exalted
2. Większe możliwości zabawy: Dragon-Blooded nie muszą ukrywać swojej tożsamości w większości miejsc Kreacji. Nie wszędzie są mile widziani, ale nigdzie nie są ściganymi, wyklętymi istotami z piekła rodem.
3. Polityka i biurokracja - Dragon-Blooded (szczególnie ci z Realm) są uwikłani w politykę Rodzin,  biurokrację oraz inne rozgrywki o władzę i to od razu na najwyższym szczeblu.
4. Może to moje wrażenie, ale Dragon-Blooded są mocniej osadzeni w świecie. Solara Exaltation wyrywa go z dotychczasowego środowiska i rzuca od razu na głęboką wodę wielkich wydarzeń tego świata, a Wyld Hunt, Bronze Fraction, Abyssale - wszyscy na niego polują a on często nie wie dlaczego. Dla Terrestiala, Exaltation jest częścią procesu dorastania, osadza go w hierarchii społecznej.

Jeszcze jedna uwaga na koniec. Co to znaczy system kinowy ? W moim odczuciu składają się na niego dwa elementy:
1. Pierwszy plan i reszta planów. Jak w filmach istnieje widoczny podział na bohaterów (pozytywnych i negatywnych) oraz na extrasów, którzy są przeszkodą lub pomocą na drodze, ale nie stanowią o fabule. To z bohaterami negatywnymi toczy się finałową walkę o wszystko, to oni są plastyczni i wielowymiarowi. Extras mają zaszarżować na bohaterów, pierzchnąć albo zginąć.
2. Brak dbałości o szczegóły nieistotne dla wyprawy. Skąd bohaterowie mają wielbłądy na wyprawę do Gem? Co będą jedli, czy pili podczas tej wyprawy? Czy mają jeszcze jade w sakiewce i ile ? Z mojego punktu widzenia to są nieistotne pytania. Jeżeli będzie dla fabuły potrzebne aby gracze w poszukiwaniu wody zagłębili się w pustynię - tak się stanie. Jeżeli będziemy potrzebować kłopotów finansowych - tak będzie. Tak samo z nudnymi detalami typu wyszukiwanie map, kupowanie zapasów - pomijamy je. Robimy przejazd kamery nad graczami na targu, kupującymi zapasy i tyle - nie skupiamy się na tych szczegółach.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz